Followers

Saturday, January 26, 2013

SEMBANG PETANG: STOK MINUMAN & MASKER PMC GRED AAA (PURPLE)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.




Sebenonyer tak mende nak citer pun. Saje nak tayang stok minuman & masker Pure Marine Collagen (PMC) kak ni jer. Ha.. ini hasil rebusan 300g PMC purle + 9 liter air.  Ramai yang konfuis ni.. Lepas dok rebus, tengok air dia gelap, takut nak minum. Aiiseyyy... jangan macam tu. Air rebusan PMC purlpe ni memang agak gelap sikit dari air rebusan PMC kuning. So toksa risau ye.

Ramai juge yang tanya kak.. berapa lame nak rendam. Pasal ader yang cakap kena rendam 4 - 6 jam je pas tu dah boleh rebus. Tak bole redam lama nanti khasiat dia hilang. Betul ke tuh dek non oi... Sapa dok citer ni.. cer citer cer citer...

Rumpai laut ni tinggal dalam air. Tujuan ia dikeringkan supaya tahan simpan. Dan boleh digunakan bila2 kita nak. Kalau dalam keadaan basah ia kena digunakan time tu jugak. Proses pengeringan PMC tidak di buat di darat. Sebaliknya atas pelantar khas kat tengah laut tu. 

So, kenapa mesti direndam? Kenapa tak rebus terus?... Tujuan kita rendam tu ialah untuk mengembalikan struktur asal dalaman rumpai itu sendiri beserta nutrien yang ada padanya. Ia juga bertujuan untuk meminimakan masa rebusan. Lagi lama kita rebus lagi banyak kuantiti zat yang musnah akibat rebusan yang terlalu lama. 

Emmm.., berapa lama nak rendam? Paling baik antara 20 - 24 jam dimana pada masa itu, rumpai telah kembali ke bentuk asal beserta dengan sel-sel yang penuh dengan nutiren yang telah kecut akibat proses pengeringan. Pada ketika ini ia sangat sesuai di rebus dimana masa merebus dapat diminimakan kepada sekali didihan dan rumpai telah mula sebati dengan air. So, tak payah lah rebus lama2. 

Ok lah.. cukuplah info pasal PMC untuk petang ni. 

Selamat berhujung minggu!!!

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...